fbpx

Eric Vermeulen

Avatar EricMijn bedrijf Mc-Ent management is voortgevloeid uit mijn werk als studiotechnicus in mijn eigen geluid-studio. In een studio krijg je veel verschillende artiesten en muzikanten voor de microfoon. Al snel realiseerde ik dat alleen zingen of een instrument bespelen niet genoeg is om een carrière op te kunnen bouwen in de muziek wereld.

Ik ben me toen verder gaan verdiepen in alle ins en outs van de muziek business en besloot om mijn bedrijf onder de nieuwe naam Mc-Ent management in te richten als artiesten management en adviseur. Op deze manier kon ik artiesten op veel meer vlakken van dienst zijn. We hebben het dan over 1997.

We stonden nog in de kinderschoenen van wat vandaag de dag allemaal mogelijk is met internet en techniek en daar ben ik dan ook helemaal in meegegroeid. Vandaag de dag benut ik alle vormen van social media en digitale techniek om in contact te blijven met de artiesten en bedrijven waar ik voor werk in binnen- en buitenland.

Een van de eerste grote projecten voor Mc-Ent management was het oplossen van een probleem van een Canadese artieste die ze had met een geboekte tournee op verschillende festivals in Europa. Uiteindelijk is dit uitgegroeid tot een hele serieuze tak van ons bedrijf, het vertegenwoordigen en begeleiden van Canadese artiesten op tournee in Europa.

Om mij verder te verdiepen in internationaal management en muzikaal ondernemerschap heb ik een aantal master classes gevolgd (2004-2005) aan de Fontys Rock Academy in Tilburg.

Steeds is mijn werk verder uitgebreid met ondersteunende werkzaamheden en takken binnen mijn bedrijf. Om de artiesten en tournees beter van dienst te zijn richtte ik mijn eigen label Col-Me records en Mc-Ent publishing op dat sinds 2006 wordt gedistribueerd door CRS (voorheen Rounder Europe).

Sinds 2011 heb ik mijn oude liefde weer opgepakt en is de theatertak toegevoegd. Een van de artiesten uit Canada had een mooi muzikaal verhaal te vertellen die we uiteindelijk hebben vertaald in een complete muziek theatershow.


  Wat eraan vooraf ging.


Voordat ik Mc-Ent management ben gestart was ik al een aantal jaar actief in de muziek- en theaterbusiness.

Mijn professionele carrière begon in 1983 bij Joop van den Ende Theater Producties waar ik als hulp-inspicient werd aangenomen direct na mijn technische opleiding. Hier heb ik de fijne kneepjes van het theatervak geleerd en een enorme liefhebber geworden van de mogelijkheden van een theater.

Omdat de muzikale en de technische kant hiervan mij het meeste aansprak, en ik zelf al jaren fanatiek muziek beoefende op de synthesizer en later piano, startte ik na de periode bij Van den Ende een productie bedrijfje met studio faciliteiten met als doel om nieuwe artiesten en liedjes op te nemen. Zelf nam ik samen met vrienden in die periode ook een eigen singel op.

Regelmatig organiseerde ik shows rond aankomend talent in onder andere Theater Agora in Lelystad. De artiesten in de shows maakten gezamenlijk een CD die door mij geproduceerd werd en waarvoor ik een aantal liedjes heb geschreven. Op een bepaald moment werd ik door het theater benadert of ik in vaste dienst wilde komen.

Na mijn tijd bij het Agora theater ben ik aan het werk gegaan bij studio Caspar Spelbrink, een bedrijf dat grote presentaties maakte in beeld, geluid en decor voor multinationals. Eerst werkte hier free-lance en later in vaste dienst. Ik leerde hier met grote dia’s shows, grootbeeld projectie en het mixen van presentaties te werken en te programmeren. Het werk speelde zich regelmatig ook in het buitenland af.

Het ondernemersbloed, gekregen van mijn ouders die ondernemers waren, kruipt waar het niet gaan kan en ik wilde toch meer aan de muzikale kant blijven dus ben ik na de periode bij Caspar Spelbrink opnieuw voor mijzelf begonnen.

Ik startte opnieuw (1991) een geluidstudio met aanvullende diensten voor artiesten. Dit project werd een dieptepunt in mijn muziek carriere. De studio brandde tot de grond toe af. Mijn hele inventaris en muziale verleden van eigen opnames, teksten en werk van artiesten die bij mij bezig waren met opnames gingen verloren.

Een groot deel van mijn tijd is vanaf 1997 ingevuld door een reizende entertainment productie The American Cocktail Show. Dit idee kwam tot stand nadat ik de artiesten mocht verzorgen in een Amerikaanse bar waar ze cocktails maakten. Een reizende cocktailshow voor bedrijfs evenementen bleek een gouden greep en ik heb dat dan ook 17 jaar gedaan.

Muziek bleef steeds terug komen in mijn leven en de catering business werd op een bepaald moment teveel waardoor ik me opnieuw ben gaan focussen op de Canadese artiesten, het maken van shows en produceren van CD en zelfs muziek DvD's. Een inmiddels steeds verder uitgroeiende tak met een mooi toekomst perspectief.